Listing 1 - 10 of 37 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Ancient history --- 179.7 --- Civilization, Ancient --- Classical literature --- -Suicide --- -Suicide in literature --- #GOSA:II.P.AU.3 --- #GGSB: Geschiedenis (oudheid) --- Killing oneself --- Self-killing --- Death --- Right to die --- Literature, Classical --- Literature --- Literature, Ancient --- Greek literature --- Latin literature --- Ancient civilization --- Eerbied voor het menselijk leven. Moord. Zelfmoord. Euthanasie. Foltering --- History and criticism --- History --- Causes --- Civilization, Ancient. --- Suicide in literature. --- Suicide --- History and criticism. --- History. --- 179.7 Eerbied voor het menselijk leven. Moord. Zelfmoord. Euthanasie. Foltering --- Suicide in literature --- Geschiedenis (oudheid)
Choose an application
History of civilization --- History of ancient Greece --- Roman history --- Dood ; Griekenland ; oudheid --- Dood ; Romeinse Rijk --- Geschiedenis --- Oudheid --- Dood --- Hellas --- Romeinse Rijk --- Kunst --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Hellenisme --- Griekenland --- Atlas --- Museum --- Filosofie --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Maatschappij --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- Voorlichting
Choose an application
Rasverteller Anton van Hooff neemt de lezer in De Gouden Eeuw van Rome mee naar de glorietijd van het Romeinse Rijk. Van Van Hooff verschenen eerder Klassiek, Athene en Sterven in stijl. De twee eeuwen rond het begin van de jaartelling worden doorgaans als glorietijd van het Romeinse Rijk beschouwd. In dit boek betoogt Anton Van Hooff dat juist de tweede eeuw n.C. meer aanspraak maakt op de betiteling Gouden Eeuw. Het Rijk bereikte zijn grootste omvang. Er waren geen burgeroorlogen. Overal heerste een enorme bouwactiviteit, waarvan de ruïnes nu nog getuigen. Zeker in kwantiteit was er een immense productie van beeldende kunst, literatuur en wetenschap. Nooit werden de oude goden met zoveel tempels en festivals geëerd. Vanaf Nerva (96 n.C.) stierven vijf keizers in hun bed ? pas in 192 werd er weer een vorst vermoord: Commodus. Deze despoot brak de reeks van vijf goede keizers af. De beroemde geschiedschrijver Edward Gibbon beschouwde die tijd als de gelukkigste periode van de hele mensheid. In De Gouden Eeuw van Rome maakt Van Hooff duidelijk hoe goede keizers bijdroegen aan Romes Gouden Eeuw ? en hoe Commodus, zoals een antieke historicus schrijft, het goud tot verroest ijzer maakte.https://www.amboanthos.nl/boek/de-gouden-eeuw-van-rome/
Didactics of history --- Romeinse oudheid --- History of ancient Greece --- Romeinen --- Geschiedenis --- Romeinse Rijk --- Rome --- Keizerrijk --- Keizers --- 2e eeuw --- Oudheid --- Keizer --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Atlas --- Museum --- Filosofie --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw
Choose an application
History of ancient Greece --- Roman history --- Romeinse Rijk --- Griekenland ; oudheid --- Geschiedenis --- Grieks-Romeinse tijd --- Oudheid --- Hellas --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Hellenisme --- Griekenland --- Atlas --- Museum --- Filosofie --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw
Choose an application
De Atheense democratie was meer dan een staatkundig systeem van volksmacht. Debatten over haar betekenis deden mensen voor het eerst in de geschiedenis nadenken over politiek. De volksvergadering en de juryrechtbanken maakten de welsprekendheid tot een kunde. In het open klimaat van de democratie was geen enkel huisje heilig en uit alle hoeken van de Griekse wereld trokken intellectuelen naar de 'leerschool' van Griekenland, waar toneel en literatuur bloeiden en de democratie ook 'betere manieren' bracht. Het unieke systeem van volksmacht, democratische levensvormen en weergaloze, 'klassieke' cultuur vormt ook na vijfentwintig eeuwen stof tot nadenken en genieten. In 'Athene' schetst Anton van Hooff op prachtige wijze die rijke wereld van het democratische Athene in haar samenhang.
923.1 --- geschiedenis --- Hellas --- Athene --- Griekenland --- oudheid --- democratie --- geschiedenis - Hellas --- Geschiedenis --- Democratie --- Griekse oudheid ; geschiedenis --- Griekse oudheid --- Media --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- 932 --- Griekenland oudheid --- antiquité
Choose an application
Choose an application
Choose an application
History of civilization --- Spartacus --- Civilization, Western --- -Civilization, Occidental --- Occidental civilization --- Western civilization --- Classical influences --- -Mohana Rao, G. --- Rao, G. Mohana --- Mōhanarāvu, Ji. --- Spartakus --- Influence --- Classical influences. --- -Classical influences --- -Influence --- Civilization, Classical --- Spartacus, --- Sibadake, --- Spartaco, --- Spartak, --- Spartakus, --- Ssu-pa-ta-kʻo, --- אספרתקוס, --- Influence.
Choose an application
Kritische analyse van de onafhankelijkkheidsverklaring uit 1581 van de Republiek der Verenigde Nederlanden, beschouwd als eerste uiting van universele mensenrechten.
Choose an application
Prominente theologen en heidense intellectuelen sloegen elkaar vanaf de tweede eeuw met argumenten in fraaie bewoordingen om de oren. In ‘Je hebt gewonnen, Galileeër’ haalt oudhistoricus Anton van Hooff dit antieke debat uit de vergetelheid. Het debat ging eeuwenlang door, ook nadat Constantijn de Grote in 312 de christelijke godsdienst een voorkeurspositie gaf. De antieke intelligentsia legde het uiteindelijk af tegen de ‘Galileeërs’, een scheldnaam voor de oude christenen. ‘Credo quia absurdum’, oftewel ‘ik geloof omdat het absurd is’, zegevierde.
Listing 1 - 10 of 37 | << page >> |
Sort by
|